Dette Glashouwer
Al meer dan 35 jaar maakt Dette opzienbarende voorstellingen. Eerst in het drietal Suver Nuver en daarna solo of samen over de werking van ons geldsysteem, over vrede en bewustzijn en over de veiligheid van sterven..
Suver Nuver
In 1985 studeerde Dette af aan de Toneelacademie Maastricht en volgde daarna twee jaar de Mimeschool. Daar ontmoette ze twee andere Friezen, Peer van den Berg en Henk Zwart, en maakten ze de voorstelling Suver Nuver. Het werd een hit en in 1988 wonnen ze de VSCD-Mimeprijs. Ze besloten samen verder te gaan onder die naam: Suver Nuver, fries voor ‘een beetje vreemd’.
Meer dan 20 jaar maakte het drietal spraakmakend theater als een van de wegbereiders van de Moderne Mime. Suver Nuver was anders dan anders: lichamelijk, schaamteloos, bizar en fantasievol. Het ging over wezenlijke en herkenbare dingen: de wereld van nu, met alle actuele problematiek en wat dat voor jezelf betekent. De voorstellingen waren geen zedepreken, ze schudden het publiek wakker. Het was rauw, confronterend en actueel!
Ze verkregen bekendheid met voorstellingen als Pleisterwoede (1993), Negerangst (1994), Vlees en Bloed (1997) en Zum Wohl (2008), hun afscheidsvoorstelling.
Foto: Anton Corbijn
Dette met aandeelhouders Jan Rotmans en Herman Wijffels
Geld
Toen in 2008 Suver Nuver ophield te bestaan, raakte Dette haar inkomen kwijt. Geld had haar nooit geïnteresseerd maar nu ze het kwijt was, wilde ze haar desinteresse in geld onderzoeken en de taboes eromheen.
Net op het moment dat Dette leerde om de geldstroompjes of druppeltjes die naar haar toekwamen te respecteren, won ze het Eric Brassemwisselcertificaat: €1.500. Het werd het startkapitaal van een nieuwe voorstelling: “Geld en Genoeg”. Met de pitch voor haar idee won ze de Mediamatic Award en daarmee een startsubsidie van Stichting DOEN.
Geld en Genoeg (2011) werd het begin van een serie stand-up economy voorstellingen, geregisseerd door Dirk Groeneveld en gesteund door 1200 aandeelhouders.
Gisteren zag ik jou in de schouwburg in Rotterdam. Wat je daar deed – losjes maar loepzuiver de geschiedenis en betekenis van geld vertellen en je publiek daarover aan het denken zetten – was briljant.
(Hans Nijenhuis NRC-AD)
Voor Geld voor Beginners (2012), won ze de Mus voor de beste Paradevoorstelling 2012. Daarna volgden MoneyMoneyMoney (2012), Dette goes to Africa (2013) en To Sardinia with Love (2014). Voor deze stand-up economy serie reisde ze de hele wereld over; van Amerika tot Afrika en verder. Ze liet zich inspireren door nieuwe visies op geld, schuld, armoede versus rijkdom en banksystemen. Ze speelde in theaters, huiskamers, bij reguliere banken en Timebanks en werd betaald met gewoon geld, complementair geld of via ruilhandel.
Suver Nuver Reünie
Op uitnodiging van de jubilerende Parade kwam Suver Nuver in 2015 weer bij elkaar. De chemie bleek tussen de drie nog steeds te bestaan. Met de succesvolle voorstellingen Casino Royale (2015), Die Another Day (2016) en Casino Royale 2.0 (2017) keerden ze zich tegen het absurdisme van geld, het neoliberalisme, de schuldencrisis, de rol van de banken en de pensioenfondsen.
Films
Pieter Verhoeff maakte in 1997 het filmportret Dettes memmetaal. Dette vertelt daarin over haar jeugd in een christelijk milieu, spreekt Hindeloopers met haar moeder en ze vertelt over de voorstellingen die ze heeft gemaakt.
In 2011 en 2012 toerde Dette door Amerika. Pieter Verhoeff volgde haar tijdens deze reis en maakte de roadmovie Fier fan hus… allinne (2013). Deze documentaire werd geselecteerd voor de Gouden Kalf Competitie.
Dette Glashouwer speelde in de films Entre Nosotros (2011) (vrouweliijke hoofdrol) van Paloma Aguilera Valdebenito, Helium (2014) van Eché Janga en Wildflowers (2015) (hoofdrol) van Alieke van Saarloos.
Overzicht voorstellingen Dette Glashouwer van 2009 t/m 2023
Actrice in LoveXL – maas theater en dans (2023)
Zilveren Krekel voor meest indrukwekkende productie in het jeugdtheater
Regie: Moniek Merkx
Speak up (2022)
Introductie voor Rechtdoorzee communiceren
Eindregie: Dirk Groeneveld
Actrice in ‘Skaad’ (2021+2022)
Over het levensverhaal van verzetsman Reeskamp
Regie: Danielle Wagenaar
Huiskamertheater on tour – Dying is Absolutely Safe (2021-nu)
‘Bewustzijnsverruimend verhaal over wat ons allemaal boven het hoofd hangt’
Eindregie: Moniek Merkx
Give Peace a Chance (2018)
‘Opnieuw in bed John en Yoko. Maar dan met de kennis van nu, 50 jaar later’
samenwerking met: Joke Tjalsma, Aletta Becker en Sjoeke-Marije Wallendal
Actrice in ‘Marijke Muoi’ (2018)
Ervaringstheater voor Fryslan Culturele Hoofdstad
Regie: Sjoeke-Marije Wallendal
Actrice in ‘Dozen’ (2017)
Noorderzon voorstelling
Regie: Aletta Becker
Casino Royale 2.0 (2017)
Suver Nuver over over poen, pensioen en privatiseringsverdriet
Eindregie: Moniek Merkx
Die Another Day (2016)
Suver Nuver kijkt naar de toekomst
Eindregie: Moniek Merkx
Casino Royale (2015)
Suver Nuver is back in bu$ine$$
Eindregie: Moniek Merkx
To Sardinia with love (2014)
Stand-up economy deel 4
Regie: Dirk Groeneveld
Dette goes to Africa, follow the money (2013)
Stand-up economy deel 3
Regie: Dirk Groeneveld
Money Money Money (2012)
Stand-up economy deel 1 en 2
Regie: Dirk Groeneveld
Geld voor Beginners (2012)
Stand-up economy deel 2
Regie: Dirk Groeneveld
Geld en Genoeg (2011)
Stand-up economy deel 1
Regie: Dirk Groeneveld
Yes! To live and Love (2010)
ultra low budget solo-voorstelling
Regie: Alix Adams
Overzicht voorstellingen Suver Nuver van 1987 t/m 2008
Zum Wohl (2008)
Een feest van destructie in het land van Freud, Fritzl, Hitler en Sissi
tekst en regie: Gerardjan Rijnders
Bloedverwanten (2007)
Een Hollandse Oresteia
tekst en regie: Moniek Merkx
Donald Duck & de Gelukzoekers (2007)
Een Paradevoorstelling in primaire kleuren, vol wrede taferelen en met live >KLUNK< action vechtpartijen.
regie: Titus Tiel Groenestege
Niet voor vrouwen & Ja tegen het jungleavontuur (2007)
Remakes van beide Paradevoorstellingen uit 2006 als double bill op Oerol
regieadviezen Niet voor vrouwen: Jetse Batelaan
regie Ja tegen het jungleavontuur: Alix Adams
Suver Nuver Ontvangt Aan Huis (2007)
Voorbereiding op de voorstelling Bloedverwanten, in drie weken opeenvolgend gesitueerd in de jaren 50, 70 en 90
regie: Moniek Merkx
Triple Bill (2006)
Triple Bill is drie keer Suver Nuver alleen. Solo maar toch samen. Suver Nuver speelt het drieluik: Geloof, Hoop en Liefde
regie o.a.: Jetse Batelaan (Geloof), Moniek Merkx (Hoop) en Alix Adams (Liefde)
Niet voor vrouwen (2006)
‘Een man alleen, vol woede, wraaklust en verdriet, blikt terug en mijmert vooruit’
regie: Maarten Lok
Ja tegen het jungleavontuur (2006)
‘Een voorstelling met Bach, Barbie, Joh.de Heer en het verlangen naar saamhorigheid’
regie: Alix Adams
EXTASE (2005/2006)
‘De verschillen tussen de Arabische en de Westerse cultuur in een nieuw daglicht’
regie: Ola Mafaalani
Suver Nuver Ontvangt Aan Huis (2005)
‘Voorbereidingen op EXTASE’
regie: Ola Mafaalani
King Arthur Integraal (2004/2005)
‘harnassen, wapengekletter en grote gebaren’
regie: Ton Kas
AU BAIN MARIE (2004)
‘Het scheppingsverhaal in een geheel nieuw jasje’
regie: Gerardjan Rijnders
Suver Nuver Ontvangt Aan Huis (2004)
‘Onderzoek naar liefdestrio’s in een eenmalige lounge der liefde’
regie: Peter Eversteyn, Alix Adams
J.C. Superman (2003)
geschreven door Tom de Ket
‘een swingende soul-opera over dramatisch knellende familiebanden’
regie: Moniek Merkx
De Aankondiging (2002/2003)
‘een absurde en feestelijke voorstelling over uitverkoren zijn’
regie: Moniek Merkx
Suver Nuver Ontvangt Aan Huis (2002)
‘Het eerste deel van het drieluik over passie martelaarschap en de angst voor verdoemenis’
regie: Moniek Merkx
BEEST (2002) locatieproject en festivalvoorstelling
‘Een stevige voorstelling voor een sterke maag’
regie: Ron Bunzl
Wereldverbeteraars (2002)
‘Een theatrale botsing tussen de wil tot veranderen en de harde realiteit’
eindregie: Don Duyns
PEEP from a distance (2001)
‘Bizarre one woman show’
regie: Moniek Merkx
Troost (2001)
‘Pijn, liefde & geluk show’
regie: Lidwien Roothaan
POPLA (2000)
‘Suver Nuver gaat met de billen bloot’
m.m.v. Michael Helmerhorst
Suver Nuver ontvangt aan huis (1999)
‘Elke week een nieuwe voorstelling in de regie van steeds een andere regisseur’ – idee voor POPLA werd zo geboren
regie: 6 regisseurs
De kale huurder (1999)
vrij naar The Trial van Orson Welles
regie: Moniek Merkx
Sevenup (1998), i.s.m. Growing up in Public
‘Carnaval in zeven Hoofdzonden, vol groteske beelden en duivelse verzen’
eindregie: Peter Eversteyn
Vlees en Bloed (1997)
‘Het failliet van de familie gespeeld als een free fight-wedstrijd’ – vrij naar The Family van Lodewijk de Boer
regie: Moniek Merkx
Suver Nuver ontvangt aan huis (1997)
‘Steeds een nieuwe voorstelling met echte en fictieve familieleden’ – idee voor Vlees en Bloed werd zo geboren
regie: Moniek Merkx
Nachtwerk 2 (1996)
‘De nacht, de dood, het niets’
eindregie: Ton Lutgerink
Nachtwerk 1 (1996)
‘Geblinddoekt publiek, een avontuur voor de zinnen’ – locatieproject
eindregie: Ton Lutgerink
Circus Whitman (1995)
‘30 artiesten, 5 beesten en een sloot midden door de piste’ – locatieproject Fries Festival
regie: Ron Bunzl
Risk (1995)
‘Iedere avond anders’
regie: Moniek Merkx
Negerangst (1994)
‘Discriminatievoorstelling met drie zwarte acteurs’
regie: Ton Kas
Vallust en hunker (1993)
‘Een moderne sage in het Terschellinger bos’ – locatieproject Oerol
eindregie: Ron Bunzl
Pleisterwoede (1993)
‘Een fysiek gevarieerde voorstelling met drie gehandicapte acteurs’
regie: Moniek Merkx
De 5e (1991)
‘Oost-Europa reis op een motor met zijspan’
eindregie: Gerrit Timmers
Dûnspaleis Jericho of de gevaren van kosmetika (1990)
‘Op zoek naar de Friese wortels’ – locatieproject
eindregie: Ron Bunzl
De weg van het vlees (1990)
‘Variété met drie bejaarde artiesten’
eindregie: Gerrit Timmers
Gleon (1989)
‘Een huiskamerdrama’
eindregie: Moniek Merkx
Suver Nuver (1987)
‘De vlucht uit het benauwde dorp’
eindregie: Ton Lutgerink
Boeken?
Wil je Dette Glashouwer boeken of heb je een vraag? Stuur een e-mail naar info@detteglashouwer.com. Je ontvangt zo snel mogelijk een reactie.