BODEM-Buik-BREIN
2 performers met ieder 30.000 miljard figuranten
De voorstelling waarin we spelen met perspectief… en wat het met ons allen doet als het perspectief op onze bodem kantelt.
DETTE GLASHOUWER GAAT SAMEN MET COMPONIST EN MUZIKANT JOOP VAN BRAKEL OP AVONTUUR
Met de vraag ‘wat is eigenlijk de bodem, waar lopen we op en wat houdt ons in leven’ komen we tot de ontdekking dat onze buik er rechtstreeks mee in verbinding staat. In een handvol gezonde aarde zitten evenveel levende wezens (microben) als er mensen op aarde zijn, in onze buik wonen meer diertjes dan we cellen hebben. We gaan zien hoe ze jagen op elkaar, sex hebben, hoe ze elkaar opeten en uitpoepen. Als 99% van onze genen in ons lichaam aan microben toebehoren, die vanuit de darmen signalen naar het zenuwstelsel sturen, wie zijn we dan, wie is er eigenlijk verslaafd aan chocola?
REACTIES VAN BEZOEKERS
‘Ontroerend gewoon’ / ‘Wat een belangrijke voorstelling, dit moet ook langs scholen gaan.’ / ‘Ambtenaren moeten dit zien!!!’ / ‘Wat zit hier veel liefde in.’ / ‘Heel erg goed! Het verhaal van deze tijd!’ / ‘Willen jullie dit op onze boerderij komen spelen?’ / ‘Ik heb je theaterwerk zojuist naar voren gebracht in een onlinebijeenkomst: enthousiasme van Portugal via Frankrijk tot Noorwegen.’
Foto’s: Jada Maij/Mediamatic
De voorstelling
In een laboratorium zien we langzamerhand de 30.000 miljard figuranten van Joop en de 30.000 miljard figuranten van Dette tot leven komen. We leren hun namen kennen en hun verwantschap met de triljoenen microben uit de bodem. Welke invloed oefenen zij uit op ons brein? We worden ondergedompeld in een wereld waarvan we, tot voor kort, het bestaan niet konden bevroeden maar als het bodemleven bedreigd wordt, worden we dan niet zelf bedreigd?
Terug in de tijd vertellen en spelen we het bijzondere verhaal van Justus von Liebig, (1803-1873) die als kind niet wou deugen. We maken mee hoe hij experimenteerde met knalkwik explosies, van school werd gestuurd maar op zijn 21e al chemie professor werd. Hoe hij kunstmest uitvond en waarom hij daar later spijt van kreeg.
En we gaan naar de toekomst. Het is 2037, bijna 100 jaar na zijn uitvinding. Microben ruimen onze toxische rommel op, onder de grond is een en al leven, de broccoli krijgt haar nutriënten terug en naast ecologische landbouw werken bacterien, gisten en schimmels mee om de wereldbevolking van eiwitten te voorzien.
Ja, hoe zou het eruit zien als de mensen zich langzamerhand openstelden voor al het andere leven…
Ooit was het godslasterlijk te beweren dat onze planeet niet het middelpunt van het heelal is; het bracht Giordano Bruno op de brandstapel. En sinds Darwin is de mens niet de kroon op de schepping, slechts een diersoort. Maar wat als nu ook nog eens blijkt dat we niet zozeer een individu maar meer een ecosysteem zijn?
Het verbond van de mens met haar bodem was niet eerder zo tastbaar te beleven als in BODEM-BUIK-BREIN 2 performers met ieder 30.000 miljard figuranten.
Niks in de voorstelling is verzonnen, de ontdekkingen zelf zijn absurd genoeg.
SPEELDATA 2025
23 januari 2025
Winclove/NoordOogst, AMSTERDAM
15 en 16 februari 2025
De Richel, AMSTERDAM
13 maart 2025
Groote Museum/Artis, AMSTERDAM
15 maart 2025
Tuinen van de Egel, GORSSEL
Aan de speellijst van 2025 wordt nog gewerkt.
SPEELDATA 2024 (afgelopen)
5-14 juli 2024
Mediamatic, AMSTERDAM
11 september 2024
Eigendam Anders Festival, AMSTERDAM
27 september 2024
Tiny Showroom, AMSTERDAM
28, 29 september 2024
Fruittuin West, AMSTERDAM
Credits
Research, concept en spel: Dette Glashouwer
Muziek en spel: Joop van Brakel
Regie: Dirk Groeneveld
Beeld: Jeroen Dietz
Publiciteit: Leonie Jupijn – Wenting
Zakelijke leiding: Karin van den Berg
Reviews
De actrice is ervaren genoeg om ook op de vierkante meter theater te maken. Jarenlang reisde ze als ‘Stand Up Econoom’ de wereld rond met hilarische, verrassende huiskamersolo’s over valuta en betalingssystemen. De speelse vorm van Stand Up Sterven eindigt met een waterritueel, als opmaat voor een levendig nagesprek. Of de thuiskijkers nu 50 of 60 zijn, zoals nu, tieners of terminaal, zoals bij één van de eerdere optredens, iedere ziel vindt tijdens Dying is Absolutely Safe wel een ingang om gezellig over de dood door te praten.
‘Casino Royale’: een schaamteloos moralistisch en supergeestig pamflet tegen het neoliberalisme.
Na de succesvolle solo’s Geld & Genoeg en Geld voor Beginners doet ze in Dette goes to Africa verslag van curieuze ontdekkingen in Kenia. Hilarisch, ontnuchterend en confronterend. Vooral: tot nadenken stemmend.
Boeken?
Wil je Dette Glashouwer boeken of heb je een vraag? Stuur een e-mail naar info@detteglashouwer.com. Je ontvangt zo snel mogelijk een reactie.